Procedura bezpieczeństwa
CEL PROCEDURY: Zapewnienie zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania, w tym ochrona zdrowia dziecka w przedszkolu.
§1
BEZPIECZEŃSTWO
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowuje metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, z uwzględnieniem warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu i poza jego terenem.
- Przedszkole zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy BHP i ppoż., które określają Instrukcje BHP i Instrukcje ppoż.
- Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci mu powierzonych,a w wypadku ich narażenia na niebezpieczeństwo ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za organizację zajęć pod kątem zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
- Nauczycielowi nie wolno pozostawiać dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmienniczki. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela zobowiązujące.
- Dzieci podlegają nieprzerwanej opiece sprawowanej przez nauczyciela – zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki, nawet na chwilę. Gdy nauczyciel musi wyjść, np. do telefonu, toalety, grupą powinien się zająć pracownik obsługi. Nauczyciel powinien ograniczać swoją nieobecność do minimum.
- Dzieci przebywają w salach przeznaczonych dla danej grupy w godzinach od 7.00 do 17.00. Łączenie grup odbywa się w uzasadnionych przypadkach za wiedzą dyrektora.
- Nie wolno dzieciom samowolnie wychodzić z sali.
- Nauczyciel ustala wraz z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, system nagród, wzmocnień pozytywnych i doświadczania konsekwencji własnego zachowania przedszkolaków. Ustalone normy nauczyciel wdraża, zapoznaje z nimi dzieci i rodziców dzieci.
- W przedszkolu zabronione są wszelkie formy przemocy fizycznej i psychicznej. O jakichkolwiek ich przejawach należy powiadomić nauczyciela, dyrektora lub kolejno – odpowiednie organy. Dodatkowe regulacje są zamieszczone w dokumencie „Normy i zasady ochrony dzieci i młodzieży oraz podopiecznych”.
- Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują, ewentualnie ingerują w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie same ich rozwiązaćAgresywne zachowania dzieci wobec siebie nawzajem, a także wobec dorosłych są konsekwentnie zabraniane, diagnozowane, zgłaszane rodzicom i konsultowane ze specjalistami do momentu ich zaprzestania.
- Dzieci spożywają posiłki w odpowiednio przeznaczonych do tego miejscach i porach, pod opieką nauczyciela. Nie przewiduje się zostawiania i wydawania posiłków dla dzieci nieobecnych i spóźnionych, a także spożywania posiłków poza porami wyznaczonymi dla danej grupy. Podwieczorki dla dzieci wychodzących wcześniej są wydawane od godz. 13.30 na prośbę rodzica i spożywane przez dziecko poza terenem przedszkola.
- Nauczyciel odpowiada za stan zabawek, sprzętu i wyposażenia znajdującego się w jego sali i pomieszczeniach przyległych.
- Ubiór dziecka oraz obuwie zmienne powinny być wygodne, praktyczne, bezpieczne oraz dostosowane do warunków atmosferycznych, w tym umożliwiające codzienny pobyt dziecka na powietrzu. Wskazane jest pozostawienie przez rodziców w szatni zapasowych części garderoby.
- Zabrania się zakładania dzieciom szelek, pasków z metalowymi klamrami oraz biżuterii, w tym łańcuszków i bransoletek.
- Przepisy dotyczące przyprowadzania i odbierania dzieci są określone w osobnej procedurze.
§2
WYJŚCIA DO OGRODU I POZA TEREN PRZEDSZKOLA
- Przed wyjściem do ogrodu pomoc nauczyciela ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia ogrodowe są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Pomoc nauczyciela musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci pod opieką nauczycielki.
- Podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy się dzieci korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
- Sprzęt zabawowy w ogrodzie przedszkolnym podlega kontroli przez konserwatora i firmy dokonujące przeglądów.
- Wszystkie uwagi co do sprawności sprzętu należy niezwłocznie zgłaszać dyrektorowi przedszkola.
- Zabawy na placu zabaw i trampolinie są regulowane odpowiednimi przepisami zawartymi w osobnych regulaminach.
- Podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym , parku itp. nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie.
- Przed wejściem do budynku przedszkola, dzieci dokładnie czyszczą buty ze śniegu, błota lub piasku.
- Dzieci przemieszczają się z przedszkola na teren poza nim jedynie w parach lub kolumnach. Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzania liczebności grupy.
- Każde wyjście nauczyciela z dziećmi poza teren przedszkolny jest odnotowywane w zeszycie wyjść.
- Wycieczki zakładające poruszanie się środkami lokomocji są planowane przez dyrektora lub nauczycielki z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym określonym w karcie wycieczki. Rodzice na początku roku udzielają zgody na wycieczki dzieci organizowane w ramach zajęć dydaktycznych. Rodzice są informowani o wycieczkach z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
- Wycieczki dzieci zakładające korzystanie ze środków transportu są szczegółowo zaplanowane i opisane przez organizatora i kierownika grupy, a następnie zatwierdzone przez dyrektora przedszkola.
- Na wycieczki i spacery nauczyciel zabiera podstawową apteczkę pierwszej pomocy.
- Na zajęciach odbywających się poza terenem przedszkola dzieci mają zapewnioną opiekę dorosłych, przy czym: podczas spacerów poza teren przedszkola 1 opiekun przypada na 10 dzieci, przy przejazdach środkami komunikacji miejskiej 1 opiekun przypada na 9 dzieci.
- Przed wyjściem poza teren przedszkola nauczyciel ewidencjuje stan dzieci w dzienniku.
- Kierownik wycieczki musi zadbać , by został zabrany sprawny, doładowany telefon komórkowy.
- Przed wyjazdem na wycieczki autokarowe przygotowuje się listę dzieci, a stan przekazuje dyrektorowi przedszkola tuż przed odjazdem. Imienną listę uczestników nauczyciel zabiera ze sobą.
- Przed wyjściem lub wyjazdem z dziećmi nauczyciel ustala z nimi zasady zachowania się podczas wycieczki.
- Przed wyjściem z przedszkola nauczyciel dba, aby dzieci załatwiły swoje potrzeby fizjologiczne, sprawdza, czy dzieci są ubrane odpowiednio do pogody i danej sytuacji; sprawdza stan plecaków dzieci, ewentualne zaopatrzenie dzieci w prowiant na drogę.
- W przypadku przejazdu tramwajem nauczyciele i opiekunowie zabezpieczają kolumnę dzieci w taki sposób, by na początku i na końcu każdej wsiadającej do pojazdu kolumny znajdował się opiekun.
- Opiekun wycieczki sprawdza stan dzieci każdorazowo przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, przejazdu czy zwiedzania, a także po przybyciu do miejsca docelowego.
- Niedopuszczalne jest kontynuowanie wycieczki podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi lub gwałtownego wiatru.
- Po powrocie z wycieczki do przedszkola należy zgłosić powrót dyrektorowi przedszkola.
- W czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycieli w jednym miejscu. Nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi dziećmi i przebywać w miejscach największych zagrożeń.
§3
ZDROWIE
- Rodzice przyprowadzają do przedszkola tylko dzieci zdrowe. Dziecka chorego lub podejrzeniem choroby nie należy przyprowadzać do przedszkola.
- Pracownicy przedszkola mogą dokonywać pomiaru temperatury dzieci i niezwłocznie zgłaszać fakt gorączki rodzicom dziecka.
- Dzieci z wyraźnymi objawami chorobowymi (np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące, z gorączką, wysypką itp.) nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.
- W stanach infekcji, chorób skórnych, wszawicy, chorobach zakaźnych oraz urazach (złamania, zabiegi chirurgiczne, inne) dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
- Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości i chorób zakaźnych dziecka oraz udzielania nauczycielowi wyczerpujących informacji na ten temat.
- Informacje na temat chorób zakaźnych wykrytych w grupie nauczyciele mogą przekazywać innym rodzicom dzieci w celu diagnozy dalszych przypadków zachorowań.
- Nauczyciele informują rodziców o zauważonych zmianach w zachowaniu w czasie pobytu w przedszkolu.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu, w przypadku zaobserwowania wystąpienia lub zgłoszenia przez dziecko niepokojących objawów i złego samopoczucia, stanowiącego zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania samego dziecka oraz innych dzieci w przedszkolu ( m.in. uporczywy kaszel, uporczywy katar, wymioty, biegunka, ból brzucha, ból ucha, wysypka niewiadomego pochodzenia, podwyższona temperatura, urazy i inne) nauczyciel ma obowiązek powiadomienia telefonicznego rodzica/ opiekuna prawnego oraz poinformowania dyrektora o stanie zdrowia dziecka.
- Po otrzymaniu od nauczyciela lub dyrektora informacji o stanie zdrowia dziecka rodzic jest zobowiązany do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W sytuacji niemożliwości nawiązania kontaktu z rodzicami nauczyciel lub dyrektor podejmuje wszelkie czynności w celu nawiązania kontaktu z innymi osobami upoważnionymi przez rodziców do odbioru dziecka.
- W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, nauczyciel jest zobowiązany do podjęcia działań związanych z udzieleniem pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania Pogotowia Ratunkowego, a także zawiadomienia rodziców i dyrektora o zaistniałym zdarzeniu.
- W przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej przedszkole ma prawo żądać od rodzica, a rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
- W przypadku stwierdzenia u dziecka alergii różnego typu ( np. pokarmowej i związanych z tym szczególnych wymagań żywnościowych) rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego wskazującego rodzaj alergii i zalecenia dietetyczne. W porozumieniu z rodzicami dyrektor ustali sposób stosowania diety w przedszkolu i związanych z tym opłat za żywienie.
- W przedszkolu nie podaje się dzieciom żadnych leków doustnych, wziewnych oraz w postaci zastrzyków, maści i żelu.
- Przyprowadzanie dziecka do przedszkola jest równoznaczne z wyrażaniem zgody rodziców na udział dziecka we wszystkich zajęciach, spacerach i wycieczkach. Przedszkole, zgodnie z obowiązującym prawem, nie spełnia życzeń rodziców, aby dzieci po przebytych chorobach i dłuższej nieobecności nie wychodziły na powietrze i nie uczestniczyły w spacerach i zabawach w ogrodzie przedszkolnym.
- Pomieszczenia przedszkola, w których odbywają się zajęcia, wietrzy się dokładnie w czasie pobytu dzieci na powietrzu, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
§4
URAZY I WYPADKI
- Cała kadra przedszkola regularnie przechodzi szkolenia z zakresu BHP i udzielania pierwszej pomocy.
- W każdej sali znajduje się wyposażona apteczka, za którą odpowiada nauczyciel.
- Po każdorazowym urazie lub wypadku dziecka nauczyciel wypełnia „kartę urazu”, którą stara się tego samego dnia przekazać rodzicowi. Podpisaną przez rodzica kopię dokumentu nauczyciel wkłada do teczki dziecka.
- W razie zachowań agresywnych dziecka lub bycia poszkodowanym w konflikcie rówieśniczym nauczyciel powiadamia rodzica o zaistniałym fakcie i sporządza odpowiednią notatę w „karcie rozmów z rodzicami” lub w przypadku dziecka poszkodowanego, wypełnia „kartę urazu dziecka”.
- W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel niezwłocznie jest obowiązany powiadomić dyrektora oraz rodzica poszkodowanego.
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik zawiadamia niezwłocznie prokuratora i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. O wypadku w wyniku zatrucia zawiadamia się państwowego inspektora sanitarnego.
- Dyrektor powołuje „zespół powypadkowy”. W skład zespołu może wchodzić przedstawiciel organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub rady rodziców. Przewodniczącego zespołu wyznacza dyrektor. Dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku lub upoważnia do tego odpowiednią osobę.
- Zespół powypadkowy sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy w terminie do 21 dni od zakończenia postępowania powypadkowego i doręcza go osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.
- Dyrektor omawia z pracownikami okoliczności i przyczyny wypadku oraz ustala środki zapobiegawcze kolejnym wypadkom.
§5
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich wychowanków przedszkola rodzice i personel placówki są zobligowani do współpracy oraz wzajemnego poszanowania praw i obowiązków wszystkich podmiotów niniejszej procedury.
- Procedura obowiązuje w równym stopniu wszystkich rodziców/ opiekunów prawnych oraz wszystkich pracowników przedszkola.
- Zmiany w niniejszej procedurze dokonuje dyrektor w formie pisemnej, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.