• 500 140 046
  • edmundowep17@gmail.com
  • ul. Kordylewskiego 14, 31-542 Kraków

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZEDSZKOLU NR 17 SIÓSTR SŁUŻEBNICZEK

Załącznik nr 1

do zarządzenia 02/2024

z dnia 15.03.2024

PODSTAWA PRAWNA

               Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023.1304 t. j.)

Preambuła

Przedszkole nr 17 Sióstr Służebniczek w Krakowie, jest katolicką instytucją oświatową, prowadzoną przez Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. Pracownicy przedszkola zobowiązani są, by na wzór Jezusa, ochraniać i respektować niezbywalne prawo godności podopiecznych. Zapewniają dzieciom opiekę, dbają o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne, traktują je z należnym szacunkiem. Rozpoznają i zaspokajają potrzeby swoich podopiecznych oraz rozwijają ich indywidualne możliwości i talenty. Pracownicy przedszkola tworzą warunki do nabywania przez dzieci wiadomości oraz umiejętności, a celem działań pracowników przedszkola jest wspieranie rozwoju duchowego, moralnego, społecznego wychowanków oraz osiągnięcie przez nich gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W placówce buduje się środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła, kierując się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.). 

Wprzedszkolu dzieci wychowywane są w duchu personalizmu chrześcijańskiego. We współpracy z Rodzicami, pracownicy rozwijają uniwersalne wartości: przyjaźni, szacunku, życzliwości, miłości, by każdy stawał się człowiekiem na wzór Jezusa, Maryi i Józefa, i w ten sposób oddawał cześć swemu Bogu i Stwórcy. Rodzice, wychowawcy i inni pracownicy starają się w pełni angażować w sprawę wychowania dziecka poprzez dążenie do zachowania wspólnej linii wychowawczej.

Zamysłem Założyciela Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP bł. Edmunda Bojanowskiego było otwieranie „Ochronek”, które miały służyć ochronie dzieci od wszelkich złych wpływów zagrażających ich życiu fizycznemu i moralnemu. Kontynuując Jego dzieło, dobro i bezpieczeństwo dzieci jest priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola. Wychowawcy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Realizując zadania przedszkola, działają w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji, gdy do krzywdzenia doszło – procedury interwencji, określa zasady zmniejszenia rozmiaru skutków krzywdy poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane w aplikacji LiveKid (https://app.livekid.com/school) i są dostępne dla rodziców. Obowiązują i są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.

ROZDZIAŁ I

SŁOWNICZEK TERMINÓW

  1. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie jego dobra, w tym zaniedbanie. Krzywdzeniem jest:
  3. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała; skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne i inne;
  4. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać; jej celem jest naruszenie godności osobistej;
  5. przemoc seksualna – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka; wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm);
  6. zaniedbanie – to niezaspakajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
  7. Personel – każdy pracownik przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  8. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  9. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  10. Dyrektor – osoba (lub podmiot), która w strukturze przedszkola jest uprawniona do podejmowania decyzji.
  11. Delegat ds. ochrony dzieci i młodzieży. Osoba powołana przez Przełożoną Wyższą. Odpowiedzialna za ochronę dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem w prowadzonych przez Zgromadzenie dziełach.
  12. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
    W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  13. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  14. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  15. Rejestr, RSPTS – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

ROZDZIAŁ II

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY DZIECKIEM A PERSONELEM PRZEDSZKOLA,  W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC DZIECI

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi w przedszkolu obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem oświadczenia.
  1. Rekrutacja pracowników przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w przedszkolu. Znajomość zasad potwierdzają podpisem.
  3. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
  4. Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi w przedszkolu i rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
  5. Pracownik w relacji wobec dziecka zobowiązany jest:
  6. zachować cierpliwość i szacunek,
  7. słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do wieku i danej sytuacji,
  8. informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka,
  9. szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
  10. zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi/pracownikowi przedszkola lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęto w jednostce oświatowej) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  11. Pracownikowi zabrania się:
  12. krzywdzenia dziecka, bicia, szturchania, popychania,
  13. ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
  14. zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  15. nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych,
  16. dotykania dziecka w sposób nieprzyzwoity lub niestosowny,
  17. angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  18. utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja przedszkola nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała pozwolenia rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,
  19. proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,
  20. wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych – nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
  21. Kontakt fizyczny z dziećmi

W pracy z dziećmi Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może i powinien być stosowany, i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.

  • Pracownik zobowiązany jest:
  • kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
  • być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
  • zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  • w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem.

ROZDZIAŁ III

ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU DZIECKA

  1.  W przypadku podejrzenia lub posiadania informacji, że dziecko jest krzywdzone przez rodzica/opiekuna/inną osobę dorosłą:
  2. Pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy lub dyrektorowi przedszkola.
  3. Wychowawca wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  4. Wychowawca sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem i rodzicami oraz informuje dyrektora przedszkola.
  5. Dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy dziecku, z którym zapoznaje pracowników przedszkola.
  6. Plan pomocy dziecku zawiera wskazania dotyczące:
    1. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
      w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
    1. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
    1. zaproponowania rodzicowi/opiekunowi prawnemu specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  7. Pracownicy przedszkola wdrażają działania pomocowe i profilaktyczne oraz monitorują je. Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
    1. W sytuacji gdy dziecko jest krzywdzone na terenie przedszkola przez pracownika/wolontariusza:
  8. Każdy pracownik przedszkola, który zauważy jakąkolwiek formę krzywdzenia dziecka przez innego pracownika w stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji. Informuje o zajściu dyrektora przedszkola, który przeprowadza z pracownikiem rozmowę. Ustala z nim zasady eliminujące nieodpowiednie zachowania i sporządza notatkę służbową ze spotkania.
  9. Dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy dziecku. Zespół zapoznaje z nim dyrektora i pracowników przedszkola.
  10. Pracownicy przedszkola wdrażają działania pomocowe i profilaktyczne oraz monitorują je. Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  11. Gdy zaplanowane działania nie przynoszą rezultatu, dyrektor podejmuje działania wynikające z Karty Nauczyciela lub Kodeksu Pracy.
  12. Dyrektor o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez pracownika/wolontariusza informuje rodziców dziecka i delegatkę ds. ochrony dzieci i młodzieży.
  13. Jeśli dyrektor podejrzewa popełnienie przestępstwa, oprócz w/w, wszczyna procedury zewnętrzne: zawiadamia policję lub prokuraturę.
    1. Każdy rodzic/opiekun, który podejrzewa, że jego dziecko doświadczyło krzywdzenia przez pracownika przedszkola informuje dyrektora przedszkola lub wychowawcę, który sporządza opis sytuacji dziecka w oparciu o przeprowadzoną z nim rozmowę w obecności rodzica/opiekuna oraz z innymi osobami, które mają znaczące informacje w tej sprawie. Dalszy tok postępowania wskazany w punkcie poprzednim.

ROZDZIAŁ IV

PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ DZIECKA, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO ORAZ OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIE KARTY”

1. W sytuacji gdy dziecko jest krzywdzone przez rodzica/opiekuna/inną osobę dorosłą

  1. Pedagog/psycholog/dyrektor przedszkola informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia przez placówkę podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, zespół interdyscyplinarny – procedura „Niebieska Karta” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
    1. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa/dyrektora przedszkola dyrektor przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego oraz przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do zespołu interdyscyplinarnego.
    1. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

2. W sytuacji gdy dziecko jest krzywdzone na terenie przedszkola przez pracownika/wolontariusza

  1. Dyrektor, jeśli podejrzewa popełnienie przestępstwa wszczyna procedury zewnętrzne: zawiadamia policję lub prokuraturę.
  2. O podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez pracownika/wolontariusza dyrektor informuje delegatkę ds. ochrony dzieci i młodzieży.
  3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia, które zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, nie zostało potwierdzone, dyrektor przedszkola informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

ROZDZIAŁ V

ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW

  1. Dyrektor Przedszkola powołuje osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich, przy czym obowiązek ten powierza się na okres nieokreślony.
  2. Osoba, o której mowa powyżej jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz podejmowanie ewaluacji w Standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz do roku, ankietę (przygotowaną w porozumieniu z delegatką ds. ochrony dzieci i młodzieży) monitorującą poziom realizacji Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów. Załącznik nr 3 Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  5. Dyrektor przedszkola prezentuje raport z monitoringu delegatce Prowincji ds. ochrony dzieci i młodzieży, która na poziomie Prowincji monitoruje przestrzeganie Standardów Ochrony Małoletnich i dba o ich należyte realizowanie w poszczególnych placówkach.
  6. Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu i po konsultacji z delegatką ds. ochrony dzieci i młodzieży wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

ROZDZIAŁ VI

ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PRZEDSZKOLA DO STOSOWANIA STANDARDÓW, ZASADY PRZYGOTOWANIA TEGO PERSONELU DO ICH STOSOWANIA ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI

  1. Za przygotowania personelu przedszkola odpowiada dyrektor przedszkola lub imiennie wyznaczony przez niego pracownik.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola są przygotowani do stosowania Standardów.
  3. Przynajmniej raz w roku dyrektor przedszkola lub wyznaczony przez niego pracownik dokonuje szkolenia przypominającego stosowanie standardów.
  4. Na przygotowanie personelu składa się:
  5. Przekazanie informacji o funkcjonujących Standardach.
  6. Przekazanie zasad obowiązujących pracowników przedszkola.
  7. Wskazaniu obowiązku podejmowania działań na podstawie Standardów, w tym o sposobie podejmowania działań.
  8. Każdorazowe informowanie o aktualizacji Standardów i o możliwości proponowania zmian.
  1. Dyrektor przedszkola dokumentuje przygotowanie personelu przekazując listę do podpisu przygotowanych pracowników wraz ze wskazaniem publikacji Standardów.
  2.  Pracownicy podpisem potwierdzają zapoznanie się i przyjęcie do stosowania Standardów w przedszkolu. W przypadku aktualizacji Standardów pracownicy przedszkola potwierdzają zapoznanie się ze Standardami po każdej wprowadzonej aktualizacji. Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich – Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich.
  3.  Powyższe potwierdzenia stanowią dokumentację dyrektora przedszkola.

ROZDZIAŁ VII

ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA OPIEKUNOM ORAZ DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

  1. Standardy są zamieszczone w aplikacji LiveKid (https://app.livekid.com/school) i są na bieżąco aktualizowane. Przy każdej aktualizacji zamieszczona jest informacja o terminie, od którego obowiązuje aktualizacja.
  2. Rodzice/opiekunowie prawni są zapoznani z treścią Standardów podczas zebrań
    organizacyjnych w przedszkolu przez wychowawcę grupy. W przypadku wprowadzenia
    aktualizacji wychowawca informuje o zmianie rodziców/ opiekunów prawnych.
  3. Standardy są udostępniane w przedszkolu rodzicom/opiekunom prawnym. Informacja o
    Standardach i możliwości otrzymania skróconej wersji jest w widocznym miejscu/na tablicy
    informacyjnej dla rodziców oraz w aplikacji LiveKid udostępnionej wszystkim rodzicom.
  4. Dzieci zapoznawane są przez wychowawcę z obowiązującymi Standardami, w sposób dla nich przystępny. W razie potrzeby wychowawca zapoznaje dzieci we współpracy z pedagogiem/psychologiem zatrudnionym w przedszkolu.
  5. Skrócona wersja Standardów jest zamieszczona w widocznym miejscu na terenie Przedszkola
    na tablicy informacyjnej dla Rodziców.

ROZDZIAŁ VIII

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH DZIECKU I UDZIELENIE MU WSPARCIA

  1. Osobami odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń są wszyscy pracownicy przedszkola.
  2. Osobami odpowiedzialnymi za udzielnie wsparcia dziecku jest wychowawca, psycholog/pedagog, a w razie potrzeby dyrektor i inne osoby do tego powołane.

ROZDZIAŁ IX

SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU DZIECKA

  1. Dyrektor przedszkola lub osoba przez niego wyznaczona prowadzi rejestr i przechowuje
    dokumentację:
    a) ujawnionych incydentów,
    b) zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  2.  Dokumentacja zawiera sporządzoną notatkę oraz informacje o udzielonym wsparciu.

ROZDZIAŁ X

WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY DZIEĆMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE

  1. W przypadku zgłoszenia pracownikowi przedszkola przemocy rówieśniczej sprawa jest kierowana do pedagoga/psychologa/wychowawcy.
  2. Należy odizolować dziecko pokrzywdzone od krzywdzącego/krzywdzących i zadbać o ich bezpieczeństwo.
  3. Z dzieckiem pokrzywdzonym pedagog/psycholog/wychowawca/dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę, udzielając mu wsparcia.
  4. Z dzieckiem krzywdzącym pedagog/psycholog/wychowawca/dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę omawiającą jego zachowanie oraz informuje o konsekwencjach.
  5. Wychowawca grupy/ pedagog/psycholog/dyrektor powiadamia rodziców/opiekunów dziecka krzywdzonego oraz rodziców/opiekunów dziecka krzywdzącego.
  6. Dyrektor przedszkola po rozeznaniu wagi krzywdy, powołuje ew. zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy dziecku krzywdzonemu oraz krzywdzącemu. Zespół zapoznaje z nim dyrektora oraz pracowników przedszkola.
  7. Pracownicy przedszkola wdrażają działania pomocowe i profilaktyczne, i monitorują je.
  8. Podejmowane działania w ramach interwencji muszą zapewniać dziecku poczucie bezpieczeństwa i poszanowania jego godności.
  9. Zawsze przeprowadzając wyżej opisaną procedurę, zespół bierze pod uwagę incydentalność/powtarzalność zachowania sprawcy, analizuje pozycję pokrzywdzonego, sprawcy i świadka, bierze pod uwagę sytuację w kontekście środowiska rodzinnego, rówieśniczego pokrzywdzonego i sprawcy.
  10. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, którą załącza się do dokumentacji dziecka w przedszkolu. Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów – Karta Interwencji Dotycząca Przemocy Rówieśniczej.
  11. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych otrzymały informację o krzywdzeniu dziecka, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

ROZDZIAŁ XI

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNETU

  1. Przedszkole zapewnia bezpieczny dostęp do Internetu.
  2. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem pracownika przedszkola w czasie zajęć dydaktycznych.

ROZDZIAŁ XII

PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

  1. W przedszkolu dzieci nie korzystają samodzielnie z Internetu. Jakikolwiek kontakt z Internetem odbywa się tylko pod opieką nauczyciela.
  2. Nauczyciel odpowiada za treści, które udostępnia dzieciom podczas zajęć.
  3. Wychowawca jest zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu w czasie zajęć.
  4. Internet jest zabezpieczony przed dostępem dzieci do treści, które mogą stanowić zagrożenie
    dla ich prawidłowego rozwoju.
  5. Dyrektor przedszkola wyznacza osobę, która jest odpowiedzialna za bezpieczny dostęp do
    Internetu.
  6. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu zapewnia, aby sieć internetowa przedszkola była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie.
  7. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu ma obowiązek regularnego sprawdzania czy na komputerach nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, ww. osoba sporządza notatkę i ustala, kto korzystał z komputera.
  8. Notatkę przekazuje dyrektorowi przedszkola. Notatka zawiera informacje o osobach, które mogły mieć kontakt z niebezpiecznymi treściami. Informację o ustaleniach przekazywane są pedagogowi/ psychologowi przedszkola.
  9. Przedszkole zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

ROZDZIAŁ XIII

ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA DZIECKA PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA

  1. Pracownicy przedszkola w przypadku zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu udzielają mu wsparcia. Wsparcie może być udzielane przy współudziale specjalistów zatrudnionych w przedszkolu.
  2. Wsparcie obejmuje w zależności od zdarzenia:
  3. rozmowy z małoletnim, rodzicami/opiekunami prawnymi,
  4. pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
  5. organizację pomocy medycznej,
  6. przekazanie informacji o instytucjach udzielających pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodziny, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje,
  7. podjęcie współpracy z instytucjami zewnętrznymi w zależności od potrzeb.
  8. Udzielane wsparcie jest dokumentowane poprzez sporządzenie notatki, która jest załączana do sporządzonej pisemnej informacji o zdarzeniu. W przypadku objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną sposób dokumentowania określają przepisy właściwego rozporządzenia, a notatka zawiera tylko informację o objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  9. Wsparcie może mieć charakter jednorazowy, doraźny.
  10. W przypadku potrzeby podjęcia działań kompleksowych wychowawca grupy we współpracy ze specjalistami opracowuje plan wsparcia. Przy opracowaniu planu wsparcia mogą uczestniczyć również rodzice/opiekunowie prawni dziecka.
  11. Decyzję o potrzebie opracowania planu wsparcia podejmuje wychowawca w uzgodnieniu z dyrektorem przedszkola.
  12. Pedagog/psycholog/wychowawca grupy informuje opiekunów o obowiązku przedszkola
    zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od diagnozy sytuacji).
  13. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny.
  14. W skład zespołu mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę o dziecku.
  15. Zespół interwencyjny opracowuje plan wsparcia adekwatny do przypadku.

Rozdział XIV

Przepisy końcowe

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem oświadczenia (Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów).
  3. Ogłoszenie Standardów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie Przedszkola, w tym w wersji skróconej – przeznaczonej dla dzieci oraz poprzez zamieszczenie w aplikacji LiveKid z której korzystają rodzice i nauczyciele przedszkola.

W spawach nieujętych w Standardach obowiązują zapisy prawa powszechnego oraz prawa kanonicznego.