Poszerzenie oferty programowej dla dzieci 6-letnich o treści z programu I klasy szkoły podstawowej
Charakterystyka grupy
Dane zebrane podczas badania gotowości szkolnej dzieci wg SGS wskazują na bardzo dobre wyniki uzyskane przez większą liczbę dzieci w zakresie przygotowania do nauki pisania, czytania i liczenia.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania
- Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów;
- Sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
Treści programowe
Edukacja polonistyczna. W zakresie umiejętności czytania i pisania:
- rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
- zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
- odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki
Edukacja społeczna. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami dorosłymi.
- zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
- wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
- potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
Edukacja matematyczna.
- W zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
- sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),
- wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
- W zakresie pomiaru:
- długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów,
- ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi,
- płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,
- czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków;
Zajęcia techniczne.
- W zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
- utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych,
- wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
Etyka.
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (współpracuje w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (grzecznie zwraca się do innych, ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie, podaje upuszczony przedmiot itp.);
- wie, że nie można dążyć do zaspokojenia swoich pragnień kosztem innych; nie niszczy otoczenia;
- zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest prawdomówność, stara się przeciwstawiać kłamstwu i obmowie;
- wie, że nie wolno zabierać cudzej własności bez pozwolenia, pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich;
- niesie pomoc potrzebującym, także w sytuacjach codziennych;
- wie, że ludzie żyją w różnych warunkach i dlatego nie należy chwalić się bogactwem ani nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach.
Organizacja i formy prac:
indywidualne, grupowe, zbiorowe
Metody prac:
czynne, słowne, percepcyjne, aktywizujące i twórczego myślenia, MDS M. Bogdanowicz, J. Cieszyńska, D. Dziamska, I. Majchrzak.
Zasady organizacji procesu edukacyjnego wspierającego rozwój dziecka
- Indywidualizacja nauczania- zróżnicowanie stopnia trudności zadania. Zasada ta uwzględnia predyspozycje dziecka, jego zainteresowania, zdolności, trudności i ograniczenia, środowisko w którym żyje.
- Organizowanie życia społecznego.
Diagnoza przedszkola – wg Skali Gotowości Szkolnej
{jcomments off}